Saturday, January 26, 2013

Pac Man

Siapa yang membesar masa awal 90'an mesti pernah main game ni kan, iaitu Pac Man. Game ni agak simpel and boleh kata senang kot nak main. Semua orang mesti tau punya game ni kan. Ni dia gambar game Pac Man zaman awal huhu.


Ok aku membesar di awal 90'an. Masa tu game tape adalah sejenis permainan video konsol yang paling femes zaman tu. Korang pernah nampak game tape tak? Ok kalau tak pernah, memang korang tak membesar sezaman dengan aku, cewah hahahaha. Game tape ni boleh kata generasi awal kepada game-game konsol yang wujud zaman sekarang ni macam Play Station, X Box dan macam-macam lagi. Aku pun tak tau apa nama sebenar kepada game tape ni. yang aku tau, masa aku kecik-kecik dulu aku panggil menatang ni game tape je, senang heheheh. Kualiti gambar game zaman ni takde la hebat macam game-game zaman sekarang. Gambar tak 3D, kalau dapat highest record tak dapat save sebab takde memori kad, grafik agak kelakar dll. Ni aku tunjuk gambar dia.



Ha ni la dia rupa bentuk game tape masa zaman tu dengan tape-tape die sekali huhu. Maybe ada sikit ala-ala Play Station kot, tapi Play Station pakai cd, menantang ni pakai tape. Maybe sebab tu kot budak-budak masa zaman tu panggil menatang ni game tape.  

Berbalik kepada tajuk kita iaitu Pac Man. Macam aku cakap tadi, game ni adalah game yang boleh kata femes dikalangan kaki-kaki game zaman tu. Kat bawah ni aku sediakan fakta-fakta best pasal Pac Man, enjoy.

1) Game Pac Man dicipta oleh seorang warganegara Jepun bernama Toru Iwatani, sekitar tahun 1980. Beliau dapat idea nak buat game macam ni berdasarkan kepada bentuk pizza yang dah dimakan satu potongan.    
Bentuk pizza macam ni la yang bagi idea pada pencipta Pac Man untuk buat game. Memang kreatif huhu.

2) Nama asal game ni dicipta ialah Puck Man. Tapi masa game ni dah makin femes dan dah nak masuk market Amerika sekitar pertengahan 1980'an, pihak pencipta game ni telah ubah nama game ni dari Puck Man kepada Pac Man sebab risau kalau ada pihak-pihak yang tak bertanggungjawab di Amerika ubah huruf awal kat nama game dari P kepada F dan akan membawa maksud yang negatif hehehehehe.

Ni la dia Pac Man generasi first kat Jepun. Nama ori dia Puck Man bukan Pac Man huhu.

3) Dalam game ni, Pac Man berwarna kuning akan dikejar oleh 4 orang hantu yang berlainan warna dan kerekter. Hantu merah nama dia Blinky, karekter dia kejar Pac Man terus sampai dapat. Hantu pink nama dia pinky, karekter sama dengan hantu merah. Hantu cyan pulak nama dia inky, karekter dia cuma ambush Pac Man, dia tak tangkap Pac Man dan hantu oren nama dia clyde, karekter dia susah nak agak, kadang-kadang ambush je dan kadang-kadang tangkap Pac Man.
 4) Untuk versi arked Pac Man, rekod markah paling tinggi yang pernah dicapai oleh kaki-kaki game ialah   3 333 360. Markah sebanyak ni dan yang hampir dengan ni individu yang pernah dapat cuma kurang dari 10 orang je.
Pac Man versi arked.

5) Pada tahun 2004, sekumpulan pelajar universiti telah mengubah bangunan-bangunan di bandar New York menjadi permainan Pac Man di dunia sebenar. Seorang pelajar memakai kostum kuning ala-ala Pac Man dan 4 orang kawan lainnya memakai kostum ala-ala hantu dalam game Pac Man iaitu Inky, Clyde, Blinky dan Pinky. Mereka berlari sepanjang kawasan Greenwich Village seolah-olah macam kena kejar dalam game Pac Man. Setiap pemain dalam game ini menggunakan GPS dalam henpon masing-masing untuk mencari antara satu sama lain. Mereka gelar game ni "Pac Manhattan". 


6) Pada tahun 1982, kumpulan vokal duo Buckner & Garcia telah mencipta sebuah lagu mengenai game Pac Man yang bertajuk "Pac Man Fever".

7) Pada tahun 2005, Guinness World Record telah menamakan game Pac Man versi arked adalah antara game yang paling berjaya di dunia.

8) Pada tahun yang sama juga, Guinness World Record menamakan Pac Man sebagai antara permainan paling dikenali diseluruh dunia dengan 94% kaki-kaki game di seluruh dunia kenal game Pac Man.

9) Pada tahun 2010, Google telah mencipta logo Pac Man versi Google bersempena 30 tahun game Pac Man dicipta.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...