Thursday, April 5, 2012

10 billionaire sepanjang zaman

Cis, aku rasa macam dah lama je tak update entri baru kat blog ni. Sorry la geng, sekarang ni aku tengah bizy praktikal. Masa yang aku ada sangat terhad. Ditambah dengan kepenatan yang melampau membuatkan aku jadi malas nak update entri baru walaupun idea tu kadang-kadang di tahap maksimum.

Sementara aku ada idea dan masa sekarang ni, so aku nak cerita pasal 10 billionaire sepanjang zaman untuk tatapan pembaca setia blog renjes malaya.

Ok, aku mulakan dengan mamat ni dulu.

1. John D. Rockefeller (1839 - 1937)

 John D. Rockefeller

John D. Rockefeller ialah seorang pengusaha minyak berbangsa Amerika. Beliau merupakan pengasas Syarikat Standard Oil dan pengusaha minyak. Harta beliau dianggarkan bernilai $663.4 billion.

2. Andrew Carnegie ( 1839 - 1937)

 Andrew Carnegie

Andrew Carnegie ialah orang yang bertanggungjawab dan memainkan peranan penting mengembangkan perusahaan besi di Amerika pada awal abad ke 19. Beliau ialah seorang yang berbangsa Scotland. Harta beliau dianggarkan bernilai $298.3 billion.

3. Cornelius Vanderbilt ( 1794 - 1919)

Cornelius Vanderbilt

Cornelius Vanderbilt merupakan seorang ushawan dalam bidang perkapalan dan kereta api. Seorang yang berbangsa Amerika dan merupakan orang Amerika terkaya dalam sejarah. Harta beliau dianggarkan bernilai $105 juta.

4. Bill Gates (1955 - kini)

William Henry "Bill" Gates

William Henry "Bill" Gates III merupakan pengasas syarikat microsoft. Beliau merupakan rakyat Amerika. Harta beliau dianggarkan bernilai $61 Billion.

5. Lawrence J. Ellison (1944-kini)

 Lawrence J.Ellison

Lawrence J.Ellison merupakan pengasas bersama dan chief eksekutif syarikat Oracle Corporation - antara syarikat terawal yang menjalankan urusniaga software. Beliau juga berbangsa Amerika. Harta beliau dianggarkan bernilai $36 billion dan pada tahun 2012 diiktiraf sebagai orang ketiga terkaya di Amerika.

6. King Fahd bin Abdul Aziz (1921 - 2005)

 King Fahd bin Abdul Aziz

King Fahd bin Abdul Aziz merupakan raja Arab Saudi dari tahun 1982 hingga 2005. Beliau ialah berbangsa Arab. Merupakan seorang ahli politik di tanah Arab Saudi. Harta beliau dianggarkan bernilai $25 billion.

7. Warren Buffett (1930 - kini)

 Warren Buffett

Warren Buffett  seorang rakyat Amerika dan merupakan pemegang saham utama, pengerusi dan ceo syarikat Berkshire Hathaway. Dia secara konsistennya sering dicalonkan sebagai antara orang yang terkaya di dunia. Dia telah diiktiraf sebagai orang yang paling kaya di dunia pada tahun 2008. Harta kekayaan beliau dianggarkan bernilai $44 billion.

8. Paul Allen (1953 - kini)
 Paul Gardner Allen

Paul Gardner Allen merupakan rakyat Amerika dan merupakan pengasas bersama syarikat microsoft dengan Bill Gates. Beliau telah diiktiraf sebagai orang yang ke 48 terkaya di dunia. Beliau mempunyai 2 pasukan sukan profesional iaitu Seattle Seahawk (NFL) dan Portland Trail Blazers (NBA). Harta beliau dianggarkan bernilai $14.2 billion.

9. Sheikh Zayed bin Sultan Al-Nahyan ( 1918 - 2004)

 Sheikh Zayed bin Sultan Al-Nahyan

Sheikh Zayed bin Sultan Al-Nahyan merupakan pemerintah Abu Dhabi dan merupakan presiden pertama negara UAE. Harta dan perniagaan yang beliau usahakan tidak dinyatakan. Harap maklum!

10. Sallehudin bin Ali @ Renjes Hitam (1987 - kini)

 Sallehudin bin Ali

Sallehudin bin Ali merupakan seorang saudagar minyak wangi dari Malaysia. Beliau merupakan antara orang yang termuda terkaya di dunia. Mengungguli carta pertama sebagai orang muda terkaya di dunia untuk 3 tahun berturut-turut dari tahun 2010, 2011 dan 2012. Dikhabarkan beliau ingin membeli kelab bolasepak Manchester United. Harta beliau dianggarkan bernilai $ 37 billion. Beliau juga merupakan seorang yang sangat merendah diri dan tidak mahu menonjolkan diri di khalayak ramai. Ok yang ini aku tipu.

Sekian saja untuk kali ini. Sebelum aku tamatkan entri kali ni, suka hendaknya aku akhiri dengan serangkap pantun:-

Kalau ada sumur diladang,
Boleh la saya menumpang mandi,
kalau ada umur yang panjang,
Kita jumpa di lain entri.

Ok bye!

1 comment:

aNnA fArHaNnA said...

gmbr x leh blah.. mcm mintak kaki je gmbr tuh..hahahha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...