Thursday, April 12, 2012

Aerosmith

Sebut je pasal kugiran Aerosmith, mesti ramai yang teringat movie Armageddon kan. Sebab lagu tema movie tu "I don't wanna miss a thing" Aerosmith yang nyanyi. Ok lagu tu memang best, aku pun suka. Aerosmith ni dah aktif main muzik sejak tahun 1970 lagi (dah 42 tahun tu). Secara rasminya kugiran ni diasaskan di Boston, Massachusetts, Amerika dan menjadikan tempat tu sebagai tempat lahirnya kugiran Aerosmith. Dorang ni main muzik Hard Rock, Blues Rock ada sikit-sikit Heavy Metal dan ada sikit-sikit Glam Rock. Aku kalau sembang pasal kugiran rock 70'an dari luar negara ni, kugiran peberet aku mestila Led Zeppelin, Aerosmith peberet kedua aku, Van Halen peberet aku yang ketiga dan Kiss peberet aku yang keempat. Selain tu aku pun minat sama Queen dan Pink Floyd. Arrrgghhhh tak kira la peberet kedua ke, kelapan ke, keseratus ke, janji aku minat semua hehehe. Nanti lain kali aku sembang pasal Led Zeppelin lak huhu. Kalau sembang lak pasal kugiran rock lama dengan budak-budak poseur yang suka ikut-ikut, aku dah boleh agak kugiran peberet dorang mesti Guns N Roses (zaman Glam Rock 80'an), tak pun Scorpions, takde lain hahaha. Sebab tu je yang dorang tau, alasannya sebab intro lagu "Sweet child of mine" best tak pun sebab suara Klaus Meine (vokalis Scorpions) merdu hahaha. Ok kita lupakan semua poseur-poseur tu, hari ni jom kita sembang-sembang pasal fakta-fakta best mengenai Aerosmith. 

1) Line-up terkini Aerosmith
Steven Tyler - Vokalis utama (1970 - sekarang) Ahli asal Aerosmith, tak pernah keluar.
Joe Perry - Gitaris utama (1970 - 1979, 1984 - sekarang)
Brad Whitford - Gitaris kedua (1971 - 1981, 1984 - sekarang)
Tom Hamilton - Bass (1970 - sekarang) Ahli asal Aerosmith, tak pernah keluar.
Joey Kramer - Dram (1970 - sekarang) Ahli asal Aerosmith, tak pernah keluar.


2) Nama sebenar Steven Tyler ialah Steven Victor Tallarico.
Bibir gua memang seksi, aaaauuuwwww...

3) Steven Tyler dan Joe Perry digelar sebagai "The Toxic Twins"
Aksi dorang masa perfom macam ni hampir membuatkan dorang berdua bercumbu dikhalayak ramai

4) Lagu "Dude looks like a lady" (Album Permanent Vacation-1987) berkenaan dengan Vince Neil, ahli kugiran Motley Crue.
"Woi-woi ni pehal cakap aku macam lady ni, nak gaduh ke apa Aerosmith ni"

5) Joe Perry adalah seorang gitaris kidal, tapi boleh main gitar dengan tangan kanan dengan power.
"Arrrghhh gua mabuk ni, tadi baru lepas togak 20 botol Jack Daniels"

6) Joe Perry tak pernah masuk kelas gitar, dia belajar sendiri je, Time kat sekolah lak dia main klarinet je.
Ni dia klarinet. Dengan hanya main klarinet time sekolah, Joe Perry boleh terrer main gitar secara tiba-tiba.

7) Masa tahun 1989, pihak pengurusan Aerosmith dan Kiss pernah bincang untuk buat tour sama-sama.Tapi sampai sekarang idea ni tak jadi kenyataan.
Gambar kenangan pihak pengurusan Aerosmith dan Kiss. 

8) Aerosmith jadi kugiran first yang dianimasikan dalam siri kartun The Simpson.
Aerosmith dalam siri The Simpson. Memang style la.....

Ok kawan-kawan, ni la dia sedikit sebanyak fakta-fakta best pasal Aerosmith. Sebagai antara kugiran rock 70'an yang aku minat, aku pun mesti ada lagu peberet Aerosmith. Ok lagu peberet Aerosmith aku ialah "Dream On" (Album Aerosmith (Album debut) - 1973). Lagu ni memang best, try la dengar. Aku suka gila dengan sound gitar dalam lagu ni. Kalau sembang dengan budak-budak poseur pasal lagu Aerosmith lak, lagu peberet dorang mesti la "I don't wanna miss a thing" sebab lagu ni paling femes kahkahkah.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...