Tuesday, March 6, 2012

Xerox..

Cuba korang tengok gambar kat bawah ni. Kalau korang tengok apa yang keluar dalam pemikiran korang??


Yes ini lah dia mesin fotostat yang canggih dan moden. Zaman moden ni kan, fotostat sangat penting dalam hidup manusia. Pergi je mana-mana ofis, mesti ada mesin fotostat dan hari-hari mesti ada je benda yang nak di fotostat. Sampaikan kat ofis sekolah tadika pun ada mesin fotostat kan (ada ke mesin fotostat kat tadika huhu). Ok kawan-kawan, korang pernah dengar tak perkataan "xerox"?. Mesti pernah kan. Ok perkataan ni adalah perkataan lain untuk perkataan fotostat. Tapi kenapa xerox? Kalau perkataan fotostat dan fotokopi tu ada la kaitan sikit kan. Kenapa tak guna perkataan forex ke, fedex ke, umbrella ke, zebra ke? Arrgghh kenapa xerox????

Ok kawan-kawan, aku terpikir pasal ni masa aku bual-bual dengan seorang kawan omputih dr NZ, masa tu di India dia nak fotostat sesuatu (klik sini untuk baca cerita aku di India). Kedai tu tulis xerox shop. Mamat NZ tu cakap, tu salah. Dia kata xerox adalah nama untuk kampeni first yang mengkomersialkan bisnes fotostat ni kat Amerika, xerox bukan bermaksud fotostat atau fotokopi. So wtf huhu?? Kat Malaysia lak ada sesetengah orang yang nak tunjuk best guna perkataan xerox time nak fotostat biar benda yang nak di fotostat jadi best hehe. Penggunaan perkataan xerox kat Malaysia ni pengaruh India ke? Ke Sri Lanka? Ataupun Tamil Nadu? Agaknya perkataan ni dipakai sebab kampeni Xerox ada kaitan dengan kerja-kerja fotostat memfotostat ni, so perkataan xerox tu diterima la kot untuk nak cakap fotostat. 

Biasanya, mamat yang nak tunjuk best time nak fotostat selalu cakap macam ni time kat kedai fotostat, "saya nak xerox ni 3 salinan". Bermaksud "saya nak kampeni xerox 3 salinan" hahahahahaha. Mamat NZ tu ada jugak cakap kat aku, sesetengah penggunaan perkataan dalam BI ni kalau salah pilih jadi lawak. Dia kata contohnya kalau cakap pasal air dalam tin. Contoh ayat "can you give me a tin of orange drink?". Dia kata ayat ni salah. Perkataan "tin" salah sebab tin maksudnya "timah" hahahah. So maksud ayat tu "bolehkah awak beri saya se timah air oren" huhuhu. Ayat ni aku selalu dengar kat Malaysia, biasanya pun mamat-mamat yang nak tunjuk best pakai hahaha. So perkataan "tin" sepatutnya diganti dengan "can".  Ayat yang betul ialah "can you give me a can of orange drink"?. Ok biar la xerox tu terjun dengan mesin-mesin xerox nya. Janji aku happy. Babai...

*Perkataan photostat digunakan meluas kat Malaysia. Kat luar negara lak perkataan photocopy yang digunakan secara meluas.          
        

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...