Monday, February 20, 2012

Teksi yang best

Masa tahun 2009 dulu, aku ada gi Calcutta, India. Plan awal nak gi Bombay, nak jumpa Priyanka Chopra, nak ajak gi minum-minum. Tapi last minit dia cakap ada shooting lak. So cancel gi Bombay, aku gi Calcutta je hehe. Ok tu aku bohong kehkeh. Masa aku gi sana tu hujung tahun. Cuaca best la, sejuk tapi takda salji hehe. Sejuk-sejuk sedap berangin gitu. Kalau tengahari buta tu, duduk dalam rumah, kunci pintu, tutup tingkap rapat dan tak payah bukak kipas, kita tak berpeluh. Ha macam tu la aku dapat bayangkan cuacanya. Tapi bila dah best sangat duduk dalam rumah, jangan tak keluar rumah lak. Nanti boleh mampus hehe. Pukul 2 petang budak-budak kat sana siap boleh main Kriket lagi huhu. Tapi kat entri ni, aku nak cerita sikit pasal teksi kat sana time malam. Bukan teksinya canggih ke apa, bukan teksinya bila malam je boleh terbang, tapi pasal servisnya. Ni gambar teksi Calcutta yang aku sempat tangkap...



Hujung tahun 90'an dulu Dr. Bombay ada nyanyi lagu pasal teksi Calcutta kan. Ha maybe Dr. Bombay pun suka kot dengan teksi kat sini huhu. Korang gi youtube cari video nye. Ok ape yang best dengan teksi kat sini ialah pemandunya akan ikut cakap kita. Kalau kau nak suruh driver bawak laju gila khinzir, takda hal. Nak suruh driver bawak macam siput sedut lagi la takda hal. Kalau korang tak tahan nak terkucil kat tengah jalan, nak suruh driver berhenti jap dan meter kasi pause, pun takda hal. Tapi kalau kau tak nak bayar, haaa ni yang ada hal. Boleh gaduh kehkeh. Tapi yang paling best sekali, kita boleh sumbat berapa ramai kawan-kawan kita dalam teksi tu selagi muat. Ane driver boleh kawtim punya hahah. Pengalaman aku, aku pernah sumbat 8 orang dalam 1 teksi dengan kawan-kawan. 9 orang campur ane driver hehe. Kalau nampak teksi crowded macam ni, Inspektor Shahab Calcutta nampak dia angkat tangan je sambil makan roti telur dan teh tarik hehe. Tengok gambar ni....



Ni dia gambar 8 orang dalam 1 teksi. 6 orang sumbat belakang, lagi 2 orang sumbat depan sambil makan maruku dengan ane driver. Memang rare, takda kat Malaysia hehe. Aku duduk depan dapat tangkap gambar kawan-kawan je, gambar ane driver tak dapat sebab beliau seorang yang pemalu hehehehe. Lagi best kat Calcutta ni, korang jangan terkejut kalau terserempak dengan benda ni. Kalau terserampak, korang kena berhenti jap dan kasi dia jalan dulu. Kalau korang tak bagi dia jalan dulu, korang boleh kena pukul. Ni ha benda nya...... 

       

Ha memang rare India ni tau, kat tengah-tengah bandar boleh ada kambing hehehehe. Ane driver yang otai ni pun stop jap teksi dia, takut kalau kambing-kambing ni tak puas hati dia pancitkan tayar teksi ni kehkeh. Bandar Calcutta ni nak kata best sangat tu takda la. Bangunan dia old skool sikit. Shopping Mall tak banyak. Tapi kalau nak hidup kat sini ok la. Cuma bandar ni crowded sikit. Biasalah, nama pun India. Calcutta ni bandar ketiga crowded kat India. First Bombay, Second Delhi yang ketiga Calcutta. 


Kalau korang gi Calcutta nanti, jaga-jaga kalau korang nak gi solat kat masjid ni, sebab boleh kena tipu. Sebab tu la nama masjid ni Tipu Sultan Shahi Masjid kehkeh. 


Untuk pengetahuan korang, mapley ni la dia champion tebar roti seluruh Calcutta. Kat peringkat kebangsaan dia kalah dengan mapley yang lagi power dari Tamil Nadu. Beliau boleh tebar roti sambil tidur hehehe. Ok tu semua aku bohong kehkehkeh. Aku selalu beli roti kat mapley ni. So dia takda hal nak tangkap gambar dia......   


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...