Monday, February 27, 2012

Pengemis Soo berada di Malaysia?

Siapa pernah tengok cerita Drunken Master [lakonan Jackie Chan] mesti tahu siapa si pengemis Soo ni. Kalau kau pernah tengok cerita tu, mesti kau akan perasan seorang tua yang serabai giler babeng pastu kuat minum arak jadi Jackie Chan punya sifu kan? Orang tua yang jadi pengemis tu la pengemis Soo. Seorang pakar kungfu mabuk.

Apa tak ingat? Ok. Tak ingat meh sini aku tunjukkan rupa pengemis Soo tu.


Kalau masih tak ingat lagi, baik kau pergi terjun lombong. Kikiki

So, apa kena mengena pengemis Soo ni dengan entri aku kali ni? Memang ada kena mengena beb. Kalau tak aku tak cerita kat dalam entri ni.

Cerita dia bermula time aku nak pergi sembahyang jumaat kat satu masjid ni. Disebabkan aku datang awal, so aku port la kat luar dulu kat bawah sebatang pokok sambil hisap rokok. Tengah aku sedap-sedap layan hisap rokok, tetiba datang satu couple ni. Baju dia agak kotor dan lusuh, rambut tak terurus sambil pegang tongkat ali dengan mangkuk kosong.

Diorang datang kat aku je terus hulur mangkuk kosong tu sambil bercakap dalam bahasa apa ntah. Aku bajet bahasa cina kot. Sorry old man, kalau bahasa jerman boleh je aku layan kau. Boleh aku tahu apa yang kau mahukan orang tua!

Bila dia tengok aku tak nak bagi duit, dia tunjuk aku punya rokok. Aku rasa dia nak paw rokok aku!

Aku ape lagi, terus halau diorang. Diorang pun blah sambil tersengih-sengih.

Dalam hati aku cakap " ni mesti bukan orang Malaysia. Sanggup datang jauh-jauh nak minta sedekah. Kanina punya pengemis!".

Drama tadi tak berakhir di situ.

Habis sembahyang je aku terus pergi kat motor aku yang betul-betul terpacak depan pintu masuk utama masjid tu. Sekali aku tengok orang tua tu betul-betul port kat depan pintu masuk utama tu sambil hulur dia punya mangkuk.

Giler la. Tau je dia hari jumaat orang rajin bersedekah. Hehehe

Yang menjadi persoalan, macam mana dia dari china boleh sampai ke Malaysia. Jauh tu. Pengemis plak tu. Pengemis mana ada duit? Kau orang tolong jawab boleh?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...